Webinar: “Habitatge: dret, actiu i territori”

Dia i hora. Dijous, 12 de novembre de 2020 a les 18 h. CET (hora d’Espanya) i 11 h. (Centre de Mèxic).

Altres zones horàries:

Uruguai / Brasil / Argentina: 14 h.

República Dominicana / Veneçuela / Paraguai / Puerto Rico / Haití / Cuba / Xile / Bolívia: 13 h.

Perú / Panamà / Equador / Colòmbia: 12 h.

Nicaragua / Hondures / Guatemala / El Salvador / Costa Rica: 11 h

Idioma: espanyol.

Sessió a través de Microsoft Teams.

Canal d’accés: https://tinyurl.com/y4azcpbo

Motivació: L’habitatge té la doble consideració de dret humà i d’actiu financer. D’una banda, l’habitatge es proclama com un dret humà indispensable per al desenvolupament de les persones i les famílies i la consecució de drets fonamentals; i, d’altra banda, és un dels actius finançers més importants a nivell internacional. Aquesta última consideració de l’habitatge va ser un dels factors detonants de la crisi financera i territorial global de 2007 i, el que ha passat des de llavors, ens convida a comprendre que no es pot tractar el problema de l’accés i pèrdua de l’habitatge sense tenir en compte el procés d’urbanització i de planificació territorial. Els nostres ponents són experts en aquesta triple dimensió de l’habitatge: dret, actiu i territori.

Ponents:

• Fernando Córdova Canela: Professor Investigador de la Universitat de Guadalajara, Director Regional de la seu UDG del Laboratori Nacional d’Habitatge i Comunitats Sostenibles CONACYT, representant acadèmic del Grup de l’Aliança Global per als Edificis i la Construcció Mèxic i vocal acadèmic del fons CONAVI-CONACYT. Actual coordinador de el Programa nacional Estratègic d’Habitatge i Hàbitat Sostenible de CONACYT Mèxic, i del Pilot de la Xarxa d’Infraestructures de Recerca Llatinoamericana i de el Carib d’Habitatge i Hàbitat Sostenible Unió Europea-Comunitat d’Estats Llatinoamericans i del Carib. Tema a tractar pel Dr. Córdova: “Dret a l’habitatge i comunitats rurals en el Projecte Tren Maya a Mèxic”.
  • Aaron Gutiérrez: Professor de la Universitat Rovira i Virgili, coordinador del Màster Interuniversitari en Planificació, Governança i Lideratge Territorial de la URV i responsable de les pràctiques externes de Geografia. Tema a tractar pel Dr. Gutiérrez: “Un enfocament territorial de la crisi de l’habitatge”.
  • Víctor Bastante Granell: Professor Ajudant a la Universitat d’Almeria. Ha centrat part de la seva investigació en el sobreendeutament i insolvència dels particulars, matèria sobre la qual ha escrit dos monografies titulades “El deutor de bona fe en la Llei de segona oportunitat: origen, fonament i significat” i “Sobreendeutament i protecció dels consumidors. Anàlisi comparada dels models francès i espanyol “. Entre els seus temes estudiats destaquen: la mediació hipotecària, les clàusules abusives i el Dret hipotecari. Tema a tractar pel Dr. Bastante: “Reestructuració forçosa del deute hipotecari: Mite o possible realitat?”
  • Luz Ileana Jiménez Pineda: Màster en Processos de Projecció Urbana per la Universitat de Guadalajara. Ha ocupat diversos càrrecs en matèria d’Ordenament Territorial i Desenvolupament Urbà en Governs Municipals, va ser Cap de l’Àrea Jurídica a la Procuradoria de Desenvolupament Urbà de Jalisco; va obtenir el Premi Luciano Parejo Alfonso d’estudis sobre gestió, promoció i ordenació territorial urbana (VII Edició) atorgat per la Unió Iberoamericana de Municipalitas amb la investigació “Polítiques de redensificació Urbana a Mèxic” i ha col·laborat en l’elaboració i disseny de normativitat i polítiques públiques en matèria d’habitatge i desenvolupament urbà. Tema a tractar per la Sra. Jiménez: “Efectivitat del dret a l’habitatge adequat a Mèxic des d’una perspectiva legal”.

Amb la moderació de la Dra. Gemma Caballé, investigadora postdoctoral de la Càtedra UNESCO d’Habitatge de la Universitat Rovira i Virgili (URV).